Ecotect
Op 31 oktober 2024 is het precies honderd jaar geleden dat Louis (Guillaume) le Roy (1924-2012) is geboren. Vernieuwend en tegendraads als hij was, zette hij een experimentele manier van denken over hoe om te gaan met de natuur op de kaart. Voor Museum Heerenveen is dit aanleiding om een tentoonstelling aan zijn leven, gedachtengoed en nalatenschap te wijden.
Le Roy is beeldend kunstenaar, schrijver, Professor honoris causa en tekenleraar. Zelf noemt hij zich een ‘ecotect’. Centraal in zijn ideeën staat dat de mens de natuur niet moet beheersen, maar samen dient te werken met haar groeikracht om zo de hoogste graad van complexiteit te bereiken. Dit is een langdurig proces, vandaar de titel van de tentoonstelling: ‘100 jaar is niets!’
Ecokathedraal
In projecten als de Le Roy tuin in Heerenveen en de ecokathedraal in Mildam komen Le Roy’s ideeën over architectuur en natuur tot uiting. Zijn tuinen ontwikkelen zichzelf zonder vooropgezet plan. Het materiaal is gerecycled, restafval of afkomstig uit de natuur. Gebruikers worden actief betrokken bij het stapelen en soms bij het inzaaien en beplanten van de natuurlijke ruïnes. Het onderhoud beperkt zich tot het hoogstnoodzakelijke. Tijd en het natuurlijke groeiproces krijgen volop ruimte. De ecokathedraal trekt jaarlijks duizenden bezoekers uit binnen en buienland. Studenten van over de hele wereld komen er om te bouwen en om de processen tussen mens en natuur te bestuderen.
Le Roy als inspiratiebron
Honderd jaar na zijn geboorte blijven de vooruitstrevende ideeën van Louis le Roy inspireren en zetten deze aan tot actie. Zijn pleidooi voor de creatieve interactie tussen planten, dieren en de mens rekte niet alleen de grenzen van de kunst op; hij liep ook vooruit op het ecologische denken van vandaag.
In de tentoonstelling ‘100 jaar is niets!’ reflecteren hedendaagse kunstenaars op het werk van Le Roy en passen zij het ecokathedrale denken toe. Zo geven zij bezoekers nieuwe inzichten. Ze inspireren, verrassen en zetten aan tot discussie. In de interactieve Le Roy Speeltafel van Arjen Boerstra kunnen bezoekers zelf aan de slag. Studio Berkveldt toont met ‘Necrosonic Landscapes’ de noodzaak van een diepgaande en duurzame relatie met de natuur, waarbij de grenzen tussen kunst, wetenschap en ecologie vervagen. Sigrid Hamelink geeft een les in tijdelijkheid en complexiteit met haar installatie ‘Terug naar de boom’. Balta doet juist het tegenovergestelde door in haar werk alle complexiteit te verwijderen en de natuur tot kleurcodes terug te brengen. Herman Knottnerus maakt van de Ecokathedraal een groot muziekinstrument en trakteert bezoekers op een geluidslandschap. Andere deelnemende kunstenaars zijn Bakker&Molenaar, Anna Belleforte, Edward Clydesdale Thomson, Mathilde Hemmes, Chris Kievid, Jasper Udink ten Cate (Creative Chef) en Vermeulen&Dubbeldam. Van schilderkunst tot installaties, en van video tot soundscapes, ontdek het gedachtengoed van Le Roy als nooit tevoren.
De tentoonstelling ‘100 jaar is niets!’ is onderdeel van het ‘Le Roy jaar’, georganiseerd door Stichting TIJD. Deze stichting heeft als missie het denken en de werken van Le Roy te beheren en verder te ontwikkelen. In 2023 ontving de stichting de Steenbreektrofee. De tentoonstelling ‘100 jaar is niets! (01924 – 02024)’ is te zien van 26 oktober 2024 tot en met 2 februari 2025 in Museum Heerenveen.