“In 2005 hebben zorgverzekeraars en zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden in de zorg, ook wel de Treeknorm genoemd. Dat is de periode die als maatschappelijk aanvaardbaar wordt gezien. Voor poliklinische consulten, dat is medisch specialistische zorg zonder opname, is deze grens gesteld op vier weken. Binnen deze periode moet de eerste afspraak zijn gepland. Uit ons onderzoek blijkt dat ondanks deze afspraken momenteel 45,1% van de Nederlandse poliklinieken niet voldoet aan de vastgestelde wachttijdnorm”, zegt Mirjam Prins, zorgexpert bij Independer.
In Friesland haalt 63,1% van de poliklinieken de Treeknorm niet, waarmee de provincie na Drenthe (65,6%) het slechtst scoort. Poliklinieken in Flevoland (31,1%) en Limburg (32,4%) scoren daarentegen weer het best.
Lang wachten bij maag-, darm- en leverklachten
Hoe lang je moet wachten op zorg, hangt sterk af van het soort behandeling dat je nodig hebt. Waar je bij een liesbreuk al vaak snel terecht kunt bij een polikliniek, sta je bij een polikliniek voor maag-, darm- en leverziekten gemiddeld 16,7 weken op een wachtlijst. Ook op een afspraak bij een reumatoloog of neuroloog moet je lang wachten in Friesland.
De top 10 vormen van poliklinische zorg* met de langste wachttijd in Friesland:
Maag-, darm- en leverziekten: gemiddelde wachttijd van 16,7 weken (100% haalt Treeknorm niet)
Reumatologie: 14,2 weken (60% haalt Treeknorm niet)
Neurologie: 14 weken (100% haalt Treeknorm niet)
Kaakchirurgie: 12,8 weken (100% haalt Treeknorm niet)
Oogheelkunde - staar: 11,9 weken (80% haalt Treeknorm niet)
Oogheelkunde: 11,9 weken (83,3% haalt Treeknorm niet)
Klinische geriatrie: 9,3 weken (80% haalt Treeknorm niet)
Sportgeneeskunde: 8,2 weken (100% haalt Treeknorm niet)
Neurologie - hernia nek: 8,2 weken (100% haalt Treeknorm niet)
Neurologie - hernia rug: 8,2 weken (100% haalt Treeknorm niet)
* In deze top 10 zijn enkel vormen van poliklinische zorg met minstens drie klinieken in Friesland meegenomen
Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaf al waarschuwing aan verzekeraars
In maart dit jaar gaf de Nederlandse zorgautoriteit al aan, dat vier grote verzekeraars meer kunnen doen om beschikbare zorg te garanderen. Het ging toen om Zilveren Kruis, VGZ, CZ en Menzis. Voor alle vier de zorgverzekeraars geldt dat ze afspraken moeten maken met zorgaanbieders over hoe zij de wachtlijsten kunnen terugdringen. Zodat mensen de zorg kunnen krijgen die zij nodig hebben. “Met ons onderzoek hebben wij aan willen geven bij welke vormen van poliklinische zorg de problemen het grootst zijn. Ook hebben we specifiek gekeken in welke regio’s van ons land de wachttijden voor ingrepen het langst zijn, “ aldus Independer expert zorgverzekeringen Mirjam Prins.
Verzekeraars helpen bij lange wachtlijsten
“Als niet meteen kan worden geholpen bij een ziekenhuis of kliniek dan is het belangrijk dit te melden bij jouw verzekeraar. Die heeft namelijk een zorgplicht. Dat betekent dat de zorgverzekeraar een alternatief moet bieden of zo nodig niet gecontracteerde zorg moet vergoeden. Je hebt dus als consument veel meer rechten dan je denkt”, zegt Independer-expert zorgverzekeringen Mirjam Prins.
Wil je meer informatie over wachtlijstbemiddeling of over het onderzoek? Kijk dan hier:
https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/onderzoek/wachtlijsten-poliklinieken